Thursday, January 28, 2010

Semak..

++Ini Cikgu Wana dan Cikgu Zu..Awat lagu tu??Cam ada masalah je korang ni??++

Alhamdulillah kasi ini aku berkesempatan lagi untuk meng'update' rumah mayaku ini..Hati memang ingin mengusainya lagi..Tapi dek bebenan waktu membataskan niatku beberapa ketika..Akhirnya aku dapat juga mencelah disebalik celahan schedule yang padat tiada nampak kesudahannya..
Tinggal sehari lagi untuk persiapan Hari Kemuncak Sukan Peringkat Sekolah yang akan diadakan Sabtu ini...Jadi kelam kelibut guru-guru dan pelajar yang bertungkus lumus bermandi keringat bekerja keras bagi memastikan acara sukan pada tahun ini menempa sejarah baru..
Petang tadi aku melatih acara perbarisan untuk sumah sukanku..Aku telah menetapkan jam 5.00 petang, semua pelajar yang menyertai perbarisan berkumpul di kantin..Setibanya aku di sekolah pada jam 4.45 petang aku mendapati pelajar yang mengambil bahagian tidak lagi kunjung tiba..Jadi aku menunggu penuh sabar..Dikala itu, sempat juga aku memerhatikan betapa 'pulun'nya rumah hijau,biru dan merah berlatih untuk acara perbarisan..Naik gerun aku melihat kesungguhan mereka..Dalam diam tak diam, sudah hampir 20 minit aku menanti di kantin sekolah, namun pasukan perbarisan rumah aku ( kuning ) masih belum menampakkan batang hidung mereka...Semangat yang ku bawa sedari aku dari rumah makin memudar..Ammarah pula yang merobek dada..Aku memanggil ketua pasukan dan mengerahkan mereka ke kantin dalam masa 5 minit..Suaraku dari perlahan bertukar kasar..Lintang pukang ketua pasukan mencari anak buahnya..
Mereka semua berkumpul tepat jam 5.35 petang..Aku yang sudah berpeluh menahan marah, masih bersabar dan menyimpan nafsu ammarahku..Aku mengarahkan mereka berbaris di dataran kejat..Apabila baris sudah diluruskan, aku dapati 5 orang pelajar masih belum sampai..Aku mengambil langkah drastik dengan mengambil pelajar baru secara ad-hoc...Maka dengan kelantangan suaraku, aku mengarahkan mereka membentuk barisan dan membetulkan langkah...Suaraku makin meninggi..Kelihatan beberapa orang pelajar merenyuk muka menyembunyikan rasa gementar..( tulaaa sapa suruh lambat )...
Tak silap aku, lebih 20 kali aku suruh mereka ulang alik dalam barisan..Ini bagi menyeragamkan pergerakan kaki dan tangan...Bukan aku paksa mereka sedemikian..Tapi memandangkan waktu yang hanya tinggal seinchi..Memaksa aku berbuat demikian..Ada pelajar yang hampir pengsan..Maka aku suruh mereka berehat seketika...
Setelah agak berpuas hati dengan komitmen yang mereka tunjukkan..Aku mengarahkan mereka bersurai..Tapi dalam hati, rasa puas tidak langsung terasa....Esok latihan terakhir..Kalau lambat lagi...Aku tak tahu laaaaaaaa......

p/s: Apapun terima kasih kepada Cikgu Wana yang sudi belanja aku makan di Strawberry Cafe..Sian dia sebab aku makan sampai 2 menu..Pokai duit dia...Hahah tula sapa suh belanja aku makan....Nanti belanja lagi yeeee....

No comments: