Tuesday, November 3, 2009

Alahai Pak Jais...


Bila kita sebut nama JAIS, pasti kita akan terbayang kepada banyak perkara. Nama penyanyi tersohor satu ketika dulu Ahmad Jais, JAIS juga adalah singkatan nama kepada Jabatan Agama Islam Selangor..Aku nak cerita berkenaan dengan isu JAIS menahan seorang cendikiawan Islam moden(kononnya) yang juga bekas Mufti Negeri Perlis iaitu Dr Asri Zainal Abidin. Heboh isu ini diperkatakan oleh media dan banyak pihak, sehinggakan kepala negara pun berbunyi akan hal ini. Soal penangkapannya ialah kerana tiada tauliah mengajar di negeri Selangor. Kalau itu bunyi alasannya, maka agak pelik dan tidak langsung relevan. Nak mengajar agama pun kena tauliah ke?? Payah tu...!!
Banyak pihak mengambing hitamkan pihak JAIS berhubung penahanan Dr Asri. Kredibiliti JAIS tercabar kali ini. Pelbagai soalan dan kritikan dihidangkan kepada JAIS. Pastinya pegawai penguatkuasa JAIS agak terkedu seketika. Bak kata pepatah " buat salah tak buat salah ", "telah mati mak diluah mati bapak". Aku gambarkan bahawa pihak JAIS menjadi kambing hitam dalam hal ini.
Sedang aku menyelak lampiran akhbar, tiba-tiba aku terbaca satu artikel yang mengatakan bahawa kumpulan Sister In Islam ( SIS ) juga tampil bagi memberi sokongan kepada Dr Asri...Itu tidak lain dan tidak bukan, hanya mahukan publisiti murahan..Kenapa aku cakap begitu?? Nanti aku akan huraikan kemudian....Tunggu....

Apapun aku harap, orang awam tidak mudah membuat kesimpulan dalam hal ini. Isu ini tidak lain, dari mainan politik segelintir pihak. Pegangan Ahli Sunnah wal Jamaah memang menjadi asas utama dalam ajaran pegangan Islam dalam negara kita...Tiada yang lain, kerana Islam itu syumul dan indah...Kenapa perlu lagi ditokok tambah sehingga bisa membuat Islam itu goyah dan berpecah belah???Bukankah elok diajar manusia dalam doktrin pengukuhan dan bukannya pembaharuan yang mengelirukan!!!...Asasnya sudah ada, cuma perlu diperkukuh dan diperelokkan sahaja lagik...Kalau perpecahan berlaku, siapa yang bertepuk tangan dan siapa yang merana??? Lu pikirlah sendiri!!!!!!!!!!!!!!! Wahdatul ummah dan wahdatul kalam perlu diperkasakan!!!!!!!!!


Malam tadi, bapa kepada salah seorang muridku di kelas Al-Quran berkata:
Bapa muridku : Ni tak lama lagi guru Al-Quran pun nak kene tangkap nih.. (sambil tersenyum)
Aku : Hahahaha aku ketawa sambil berasa hairan...
Bapa muridku : Orang mengajar agama kene tangkap, tapi orang yang pakai skirt pendek,bukak dada yang berjuta diluar sana, tidak pulak ditangkapnya...!!(Katanya semangat)..
Aku : Itulah dah akhir zaman, mesti ada politik disebalik perkara nih ( jawapanku yang aku pikir betul dan selamat)
Bapa muridku : Itulah sebab ada pihak yang tidak mahu islam itu ditegakkan dalam negara ini..(cakapnya ketika turun dari tangga untuk pulang)..

Aku memandang sahabatku Azri dengan senyuman, dan Azri membalas tanda faham. Berkata hatiku sendiri, orang yang pakai skirt tu tidak membawa ancaman yang begitu besar dalam fahaman agama dan boleh diperbetulkan melalui saluran dakwah tetapi kalau pembawa ajaran yang boleh memecahbelahkanpegangan akidah umat Islam yang sudah jelas kesahihannya??Bagaimana pula???...

Ayuh kita tegak dan perkasakan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah....


No comments: