Monday, November 16, 2009

Terkejar-kejar...

Pagi ni aku masuk lewat ke sekolah, dek kerana sakit perut...(ala lewat 5 minit aje)..Sesampainya aku disekolah, aku dipanggil untuk menghadap pengetua..Ahh sudah..Ni mesti kes masuk lambat ni..Sekolah aku ni ala-ala tentera..Disiplin kena jaga terutama bab MASA..(Disiplin laa sangat)..Aku pun merangka idea-idea yang bernas untuk menjawab soalan pengetua nanti..Hehehe..Sampai aku ke pejabat, aku terus masuk ke bilik pengetua..Aku sudah bersedia dengan jawapan yang cukup meyakinkan..Apa jawapannya?? Sakit perut...Hehehe...Tapi tak sempat aku berbuat apa-apa, dia menghulurkan beberapa helai kertas kepadaku..Aku mengambilnya sambil hairan, "Enta kena bertolak ke Teluk Intan sekarang juga..." Kata pengetua..Ahhhh aku kena hadiri Mesyuarat Penyelarasan Pra-U di Teluk Intan pagi ini..Mengejut dan diminta segera..Aku pun tanpa lengah menyahut komitmen itu seadanya..Dalam hati..Adusss baru nak setelkan markah budak..Daaaah kena outstation pulak..Aku terus mencari rakan sejawatku Ustaz Hj Halim, aku ajak dia sekali ke mesyuarat tersebut..Tapi Teluk Intan bukannya dekat. Parit Buntar bandar terakhir di sebelah utara, manakala Teluk Intan merupakan bandar terakhir sebelah selatan Perak...Uhhh Jaraknya ialah 200 KM. Jadi, kami meredah kebasahan hari untuk memberi komitmen terhadap apa yang diarahkan..Jam 2.15 petang kami sampai ke destinasi..Masa yang diambil ialah hampir 4 jam. Kami ikut jalan kampung, jadi lambatlah sampainya...Heheh..Rileksss...Ok aku tak mahu cerita apa yang dimesyuaratkan..Bukan apa, menyerabut dan memeningkan kepala saja..Apa yang aku nak cerita ialah apa yang berlaku selepas mesyuarat.

Mesyuarat habis dalam jam 4.45 petang. Aku mengambil peluang ini untuk meronda bandar Teluk Intan yang merupakan bandar ke-3 terbesar di Perak..Aku bukan nak cari kain ke,baju ke or kasut...Tapi yang aku nak cari ialah Menara Condong Teluk Intan..Setelah seketika menjejaki menara itu akhirnya ketemu jua...Waaa inilah kali pertama aku melihat menara ini dalam hidupku..Dulu sewaktu aku menuntut di luar negara, aku berkesempatan melawat Menara Condong Pisa di Florence,Italy..Tapi kali ini, berkesempatan melihat sendiri bahawa di negara kita juga ada menara condong yang tak kurang condongnya...

++Menara Condong Teluk Intan..Atee condong beno yee yob...++

Ok setelah puas menikmati panoramana Menara CondongTeluk Intan (ceh camla pegi dekat ke menara tu, padahal duk amik gambar dalam kereta je hehe) , aku meneruskan perjalanan untuk ke Pasir Salak, dimana tempat JWW Birch di tikam oleh Si Puntum..Agak terlewat, tempat bersejarah itu telah tutup..Malang sungguh nasibku..Maka aku pulang pasrah..Takpe ada rezeki aku akan datang kembali...

Ok semasa perjalanan pulang..Aku singgah untuk membeli Raja Buahan..Apa lagi Durian laaa atau bahasa tempatan di sini dikenali dengan Deghoyan..Kata orang, kalau datang Teluk Intan, tak sah kalau tak beli duriannya yang memang sedap..Kebetulan sewaktu dalam perjalanan untuk pulang, aku ternampak seorang pakcik yang baru keluar dari dusunnya dengan sebakul durian..Aku pun berhenti..." Deghoyan ni nak jual ke pakcik??" Tanyaku meniru loghat Perak biarpun bunyinya agak janggal.." Iyye lee atee idok lee teman nak menayangkan ajee.." Jawab pakcik tu selamber..Haaa dah kena sebijik(Kurang asam tol pakcik ni)..Aku tersenyum tanda terkena..Hahaha.."Haaaa kalo begitu beghape biji lee sepuloh ringgit?? Tanyaku bersungguh.."Kire teman jual ghege kampung ler...Haaa ini dia sepuluh ringgit..."Kata pakcik tu ikhlas..Waaa banyaknya...Siapa nak makan ni???Kawan aku pulak tambah lagi sepuluh ringgit..Jadi RM20...Sampai penuh bonet kereta dibuatnya...Tapi durian fresh oooo..Bau dia, semerbak dalam kereta, sampai tak boleh bernafas..Hahahaha...Aku ambil dalam 4 biji jerk, sebab siapa nak makan banyak-banyak..Selebihnya aku kasi kat Ustaz Hj Halim..Lagipun dia ada isteri dan anak-anak dirumah...Huh...Nak nyampaikan takat ni pun mata aku dah kuyu bebeno...Ok laaa jumpa lagi...
++Hasil kutipan durian fresh pakcik tu,perghh baru-baru buahnye yee..++

++Haa nak letak kat mane lagi laa tuu..++

++Setelah menggunakan teknik ultraman,superman dan batman..Akhirnya terbuka juga durian ni..Jenuh, sampai terkangkang, menonggeng nak ngupas sebiji durian ni..Hahaha++

++Pergghh berlemak,tebal isi cam aiskrim..Rasanya??Manis woii..Puas hati..++

P/S: Untuk Mak Ndak Lina, kalo mike nak makan deghoyan mehlaaa ke Paghit Buntoo ni...Heheheh...

4 comments:

LINA said...

perghh..telio teman nengoknya..hampir menitik ayo lio..
tapi walau apapun,doghian kandis tetap dihati,doghian yang ditanam dengan dengan kasih sayang..eceh, sentimental valuenya idok same dgn mana2 doghian atas bumi ni..bio pun isinya idok le semengancam isi durian yang deme tunjukkan tee..ye dok?

Chenoreans said...

Ye bebeno laaa tu..Pendek katee ape yg dtg dr Kg Kandis mmg best...Sebab perdu kite dtg dari sane...Cuti panjang ni..Mohlee kite berkhemoh di Kandis..Nunggu deghoyan jatuh...Heheheh...

The said...

kome pun telio juge, keknya balik kandis ni ada ke derian, daun derian adala, pacat je yang banyoknya ujan2 ni he he he

Chenoreans said...

ade kot deriannye..mohlee kite nengok sesama..hehehe ade pacat laa baru best...bio dia isap darah yg kotor tu....hehehehe..moh deras balik kandis....sian wan luyoh duk sorang jerk tu...